Kunst krijgt in de Niemeyer een belangrijke rol, naast data en AI. Roosje Klap, directeur van Noorderlicht, een noordelijk platform voor fotografie en lens-based media, ziet grote kansen in de cross-over tussen kunst, technologie en samenleving.
“Ik zie de Niemeyer als een bruisende plek waar kunstenaars, techneuten, studenten, buurtbewoners en bezoekers samenkomen. Een plek waar technologie een ziel krijgt.” Waar ruimte is voor verwondering én kritiek. “We eten, leven, daten en dromen met technologie. Daar mogen best kritische vragen bij gesteld worden. Kunst maakt zichtbaar wat anders onzichtbaar blijft,” zegt Klap.
De eerste contouren zijn zichtbaar tijdens de Noorderlicht Biënnale Machine Entanglements, onder meer in de Niemeyerfabriek. Daar staat het dubbele gezicht van vooruitgang centraal. “Achter digitale innovatie schuilen ook uitbuiting, grondstofextractie en een koloniaal verleden. Net als bij tabak: winst en welvaart, maar ook schaduwzijden.”
Klap hoopt dat de Niemeyer uitgroeit tot een toegankelijk, nieuwsgierig organisme, met Groningse wortels en vertakkingen over de grens. Ze droomt van samenwerkingen met toonaangevende instellingen als Palais de Tokyo of Tate Modern. “Zo wordt het een levendig, modern geheel. Geen vast recept, maar iets dat meebeweegt met de tijd en met de stad.”
Foto: Tim van der Kuip